“چگونه کارفرمای آلمانی خود را ارزیابی کنیم: مزایا و نکات کلیدی”

0 دیدگاه
چگونه کارفرمای آلمانی خود را ارزیابی کنیم

هرگز بیان نارضایتی و ناامیدی خود از کارفرمای آلمانی فعلی یا قبلی به این آسانی نبوده است. پلتفرم‌های آنلاین که در آن‌ها می‌توان شرکت‌ها را ارزیابی کرد، در حال رونق هستند. اما واقعاً چه چیزهایی مجاز است و چه کارهایی ممکن است شما را به دردسر بیندازد؟

همیشه نظرات درباره کار، رئیس و شرکت بین همکاران و دوستان رد و بدل می‌شود. اینترنت این کار را آسان‌تر کرده است: پشت صفحه‌نمایش و با نام مستعار، می‌توان به راحتی از نارضایتی شغلی خود صحبت کرد، خشم خود را تخلیه کرد و از الفاظ تند استفاده کرد. اما آیا واقعاً این‌طور است؟

در دنیای دیجیتالی امروز، ارزیابی کارفرماها نقش مهمی در شکل‌گیری برند کارفرما ایفا می‌کند. این ارزیابی‌ها که توسط کارمندان فعلی و سابق در پلتفرم‌های مختلف ارائه می‌شوند، نه تنها بینش‌هایی درباره فرهنگ سازمانی ارائه می‌دهند، بلکه بر درک کارجویان بالقوه نیز تأثیر می‌گذارند.

مزایا و معایب ارزیابی کارفرماها
۴ مزیت:

برندسازی کارفرما:

با استفاده از پلتفرم‌هایی که ارزیابی کارفرماها را ارائه می‌دهند، شما می‌توانید برندسازی کارفرمای آلمانی خود را به طور مثبت (یا منفی) تحت تأثیر قرار دهید. اگر از کارفرمای خود راضی هستید، می‌توانید این موضوع را در پلتفرم‌های ارزیابی به دیگر جویندگان کار اطلاع دهید. همچنین شرکت‌ها نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند: پروفایل‌های جذاب و پاسخ به ارزیابی‌ها (مانند نظرات) و پاسخ به سوالات به شرکت‌ها کمک می‌کند تا برندسازی کارفرما خود را به‌طور فعال شکل دهند.

شفافیت:

پلتفرم‌های ارزیابی امکان شفافیت را فراهم می‌کنند. از یک سو برای کارجویانی که در جستجوی کار هستند و از سوی دیگر برای کارفرما. از طریق این ارزیابی‌ها، شرکت‌ها می‌توانند سوالات و نظرات کارجویان، متقاضیان و کارمندان را بهتر درک کنند.

بهبود مستمر:

از طریق بازخوردهای موجود در ارزیابی‌های کارفرمای آلمانی ، شرکت‌ها اطلاعات ارزشمندی درباره نقاط قوت و ضعف خود دریافت می‌کنند. این بازخوردها به کارفرما کمک می‌کند تا به‌طور هدفمند بر روی بهبودها کار کند و رضایت کارکنان را افزایش دهد و جذابیت خود به عنوان کارفرما را بالا ببرد.

افزایش رضایت شغلی:

با امکان به اشتراک‌گذاری تجربیات و نظرات خود در پلتفرم‌های ارزیابی، می‌توانید به بهبود شرایط کاری کمک کنید و دیگر جویندگان کار را در انتخاب خود یاری نمایید.

۳ معایب:

سوبژکتیویته:

ارزیابی‌های کارفرما سوبژکتیو هستند و نظر شخصی را منعکس می‌کنند. این می‌تواند منجر به تحریف واقعیت شود و شرایط واقعی کار را به‌طور کامل نمایان نسازد. این موضوع به ویژه زمانی اتفاق می‌افتد که کارمندان ناراضی هستند. بنابراین، توصیه می‌شود از ارزیابی‌ها به عنوان عمل انتقامی استفاده نکنید و تا حد ممکن با واقع‌بینی قضاوت کنید.

کمبود زمینه و تردید نسبت به ارزیابی‌ها:

گاهی اوقات در ارزیابی‌ها زمینه‌ای که چرا برخی اتفاقات رخ داده‌اند، وجود ندارد. این می‌تواند باعث شود که خواننده اطلاعات مهمی را نداشته باشد و نتیجه‌گیری‌های نادرستی انجام دهد.

ریسک شهرت:

برای شرکت‌ها، ارزیابی‌های کارفرمای آلمانی می‌تواند ریسک شهرت به همراه داشته باشد. حتی یک ارزیابی منفی می‌تواند اعتبار یک شرکت را تحت تأثیر قرار دهد، حتی اگر نمایانگر واقعیت کلی نباشد. به همین دلیل، بسیاری از پلتفرم‌های ارزیابی کارفرما یک عملکرد ارتباطی دارند که در آن شرکت می‌تواند به ارزیابی‌ها پاسخ دهد.

قوانین در ارزیابی کارفرما

پلتفرم‌های ارزیابی کارفرما این تصور را ایجاد می‌کنند که می‌توان در سایه اینترنت آزادانه نظر خود را بیان کرد. به‌طور کاملاً ناشناس، می‌توان در این پلتفرم‌ها از شرایط کاری، مزایا، همبستگی همکاران، رفتار مدیران، برابری و تعادل کار و زندگی امتیازدهی کرد و نظراتی ارائه داد. به نظر می‌رسد که انتقادهای تخریبی یا سازنده فرقی نمی‌کند. اما هرچند که ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که در پلتفرم‌های ارزیابی کارفرما شکایت کنید – اینترنت فضای بدون قانون نیست. به عبارت دیگر: همان‌طور که در زندگی عادی قوانین و مقرراتی درباره آزادی بیان وجود دارد، در اینترنت نیز این قوانین و مقررات حاکم هستند.

نکات و نکته‌های مهم در ارزیابی کارفرمای خود

✓ بیان برداشت‌ها و تجربیات شخصی

بیاناتی که به شخصی که ارزیابی را انجام می‌دهد مربوط می‌شود، مجاز است، اما تعمیم‌ها مجاز نیستند. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید: “من احساس می‌کنم که به طور ناعادلانه با من رفتار شده است.” اما اگر بگویید: “کارفرما با کارکنان خود به طور ناعادلانه رفتار می‌کند”، باید انتظار داشته باشید که شرکت این موضوع را به سادگی نپذیرد.

✓ ذکر حقایق

نظر شخصی شما باید همواره بر اساس حقیقت باشد، در غیر این صورت ممکن است با قانون در تضاد باشد. اگر نظری ابراز می‌کنید، باید بتوانید در صورت شکایت، آن را اثبات کنید. بنابراین، بهتر است از قبل مدارکی برای ادعای خود جمع‌آوری کنید.

✓ افشای نام‌ها ممنوع است

نام بردن از افراد یا شناسایی آن‌ها به هر شکلی مجاز نیست. حتی ذکر عنوان شغلی نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد، به ویژه اگر با عنوان شغلی بتوان افراد خاصی را در شرکت شناسایی کرد.

✓ افشای اسرار شرکتی ممنوع است

معمولاً زمانی که قرارداد کار خود را امضا می‌کنید، یک بند را امضا می‌کنید که شما را به حفظ اسرار اطلاعات داخلی شرکت ملزم می‌کند. این کار برای حفاظت از منافع اقتصادی شرکت است. اگر در اینترنت به این موضوع پایبند نباشید، ممکن است مرتکب جرم شوید.

✓ انتقاد توهین‌آمیز یا ادعاهای نادرست مجاز نیست

همچنین مانند ادعاهای نادرست، افترا یا بدگویی، بیان توهین‌ها و نظرات تبعیض‌آمیز، توهین‌آمیز، سیاسی، نژادپرستانه و رکیک نیز ممنوع است. به عنوان مثال، نمی‌توانید بگویید که شرکت هرگز حقوق‌ها را به موقع پرداخت نمی‌کند یا رئیس شما را به عنوان فرار مالیاتی معرفی کنید.

✓ اظهارات آسیب‌زننده به اعتبار یا شهرت ممنوع است

شما نمی‌توانید اظهاراتی مطرح کنید که باعث شود کارفرما متحمل خسارت مالی شود یا اعتبار عمومی شرکت آسیب ببیند.

✓ دقت در انتخاب کلمات

کلمات خود را با احتیاط انتخاب کنید و از بیان احساسات خودداری کنید؛ زیرا این کار ممکن است منجر به نوشتن چیزی شود که بعداً از آن پشیمان شوید. سعی کنید بی‌طرف، سازنده و به‌ویژه محترمانه باشید.

قوانین در ارزیابی کارفرما

چه مجازات‌هایی در صورت عدم رعایت این قوانین و مقررات وجود دارد؟

به‌طور کلی، هر کس که عمداً اطلاعات نادرست را منتشر کند، حملات کلامی انجام دهد یا هر نوع آسیب به اعتبار دیگران بزند، ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار گیرد و حتی به اتهام افترا و یا آسیب به اعتبار، با مجازات‌های مالی یا حتی حبس تا چند سال مواجه شود.

آیا ارزیابی کارفرما واقعاً ناشناس است؟

عبور از مرزهای آزادی بیان می‌تواند نه تنها منجر به حذف ارزیابی توسط ارائه‌دهنده پلتفرم شود یا کاربر ارزیابی مسدود شود، بلکه می‌تواند باعث شود که ناشناس بودن کاربر لغو شود. این امر به ویژه زمانی ممکن است اتفاق بیفتد که کارفرمای مورد ارزیابی، منافع مشروعی در یافتن نویسنده ارزیابی غیرقانونی داشته باشد.

در این صورت، کارفرمای آلمانی می‌تواند درخواست کند که ارائه‌دهنده پلتفرم اطلاعات کاربری که پشت نام مستعار قرار دارد را افشا کند. دادگاه معمولاً به این درخواست‌ها پاسخ مثبت می‌دهد. اگر رابطه کاری برقرار باشد، معمولاً علاوه بر پیگرد قانونی، اخراج فوری نیز نتیجه خواهد بود.

۵ نکته برای ارزیابی عادلانه کارفرما

تحقیق

ابتدا اطلاعاتی درباره کارفرمای خود جمع‌آوری کنید. به پلتفرم‌های ارزیابی و شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنید و تجربیات دیگر کارمندان را مطالعه کنید.

تفکر درباره تجربیات شخصی

به تجربیات خود فکر کنید. چه چیزی را در شغل خود دوست دارید؟ چه چیزهایی نیاز به بهبود دارند؟ یادداشت‌برداری کنید تا افکار خود را سازماندهی کنید.

حفظ عینیت

در ارزیابی خود عینی باشید. سعی کنید احساسات شخصی را کنار بگذارید و بر جنبه‌های مشخصی مانند محیط کار، سبک مدیریت و فرصت‌های پیشرفت تمرکز کنید.

نوشتن ارزیابی ساختارمند

یک ارزیابی ساختارمند بنویسید تا به دیگر کارمندان کمک کنید. تجربیات مثبت و منفی را به اشتراک بگذارید و مثال‌های مشخصی برای پشتیبانی از نکات خود ارائه دهید.

اشتراک‌گذاری مسئولانه

زمانی که ارزیابی خود را منتشر می‌کنید، مسئولانه عمل کنید. از نظرات انتقامجویانه یا توهین‌آمیز خودداری کنید و بر ارائه بازخورد سازنده تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که ارزیابی شما می‌تواند تأثیراتی داشته باشد، بنابراین عادلانه باشید.

قبل از اینکه کارفرمای آلمانی خود را ارزیابی کنی، از خودت این سوالات را بپرس:
آیا مطمئن هستی که نمی‌خواهی با هیچ‌کس تسویه‌حساب کنی؟
آیا با قوانین و مقرراتی که در ارزیابی کارفرما باید رعایت کنی، آشنا شده‌ای؟
آیا ارزیابی تو به متقاضیان آینده در تصمیم‌گیری برای یا علیه یک شرکت کمک خواهد کرد؟
توجه: این اطلاعات مشاوره حقوقی نیست.

قوانین حقوقی منتشر شده در این مقاله با دقت گردآوری شده‌اند، اما ادعایی در مورد به‌روز بودن، صحت یا کامل بودن آن‌ها وجود ندارد و هیچ‌گونه ضمانتی در این زمینه ارائه نمی‌شود. به‌ویژه، گروه Stepstone Deutschland GmbH هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال هر گونه خسارت یا عواقبی که ناشی از استفاده مستقیم یا غیرمستقیم از محتوای ارائه شده باشد، قبول نمی‌کند.

سوالات متداول: سوالات مهم در مورد ارزیابی کارفرما

آیا با وجود ارزیابی منفی کارفرمای آلمانی درخواست شغل بدهم؟

هر ارزیابی، چه مربوط به یک شرکت یا یک مدیر، همیشه یک نظر شخصی است و بنابراین بسیار سوبژکتیو است. آنچه برای یک نفر خوشایند است، ممکن است برای دیگری ناخوشایند باشد. همچنین در داخل یک شرکت نیز ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد: در یک بخش ممکن است شرایط آشفته باشد، در حالی که بخش دیگر بهشت برین به نظر می‌رسد.

یک ارزیابی کارفرما معمولاً تنها برای یک بخش خاص است و نه برای کل شرکت. بنابراین، به احساس درونی خود در مورد تصمیم‌گیری برای یا علیه درخواست شغل گوش کن یا خودت از شرکت تصویر روشنی به دست بیاور. در این راستا، نه تنها نظرات تجربی در اینترنت بلکه کل ظاهر کارفرما، گزارش‌ها در رسانه‌ها و تبادل نظر با همکاران حرفه‌ای در انجمن‌های مربوطه به شما کمک می‌کند.

اگر متوجه شدی که شرکت واقعاً با انتظارات تو مطابقت ندارد، می‌توانی قرارداد کاری را در مدت آزمایشی در هر زمانی فسخ کنی.

آیا باید کارفرما را به صورت آنلاین ارزیابی کنم یا گفتگو کنم؟

اگر از شغل یا کارفرمای آلمانی خود ناراضی هستی و می‌خواهی تغییری ایجاد کنی، حتماً باید گفتگو را آغاز کنی. در نهایت، کارفرمای آلمانی تو نمی‌تواند بداند که چیزی تو را ناامید کرده یا با چیزی مشکل داری، مگر اینکه این موضوع را مطرح کنی.

مهم است که گفتگو را به صورت سازنده انجام دهی. وضعیت فعلی را به صورت بی‌طرفانه و بدون قضاوت به مدیر خود توضیح بده و مشکل خود را طوری بیان کن که او بتواند آن را درک کند و به عنوان یک مشکل بپذیرد – هیچ‌گونه نسبت‌دادن تقصیر، اظهار نظرهای منفی و زبان بدن مثبت.

به مدیر خود بگو چه چیزی را می‌خواهی و با ارائه پیشنهادات حل مسئله، او را راهنمایی کن. این پیشنهادات را با مثال‌ها توضیح بده تا نشان دهی که این تغییرات چه مزایایی برای مدیر خواهند داشت. به عنوان مثال، یک بهبود می‌تواند صرفه‌جویی در زمان یا یک فرآیند کارآمدتر باشد.
منبع: stepstone.de

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رضایی
۱۷ شهریور ۱۴۰۳

نام کتاب زبان مورد نیاز خود را جستجو کنید و آن را بیابید

کلاس