شاید همیشه از عدم یادگیری زبان آلمانی ابراز نگرانی کنید اما باید بگوییم که زبان آلمانی یکی از زبانهای مهم و پرکاربرد در جهان است که دارای فرهنگ، ادبیات، تاریخ و تکنولوژی غنی است. این زبان برای آمادگی به آزمونهای بینالمللی، ارتقای شغلی، مهاجرت، تحصیل، سفر و ارتباط با افراد و جوامع مختلف میتواند بسیار مفید باشد. اما یادگیری زبان آلمانی نیز مانند هر زبان دیگری چالشها و مشکلاتی دارد که ممکن است باعث ناکامی و دلسردی زبانآموزان شود. در این مقاله، میخواهیم به بررسی برخی از دلایل عدم یادگیری زبان آلمانی بپردازیم و راهحلهایی برای رفع آنها ارائه دهیم.
دلایل فنی زبانی
گسترده بودن ضمایر و پسوندهای زبان آلمانی:

زبان آلمانی دارای چهار حالت یا case است: nominative, accusative, dative و genitive. این حالتها تعیین میکنند که کلمات در جمله چه نقشی دارند و چگونه تغییر میکنند. برای مثال، ضمیر er به معنی او (مذکر) در حالت nominative است، اما در حالتهای دیگر به ihn، ihm و seiner تبدیل میشود. همچنین، پسوندهایی مانند -en، -em، -er و -es به اسمها، صفتها و قیدها اضافه میشوند تا با حالتهای مختلف سازگار شوند. این موضوع باعث میشود که زبان آموزان باید قواعد زیادی را حفظ کنند و در هنگام ساختن جمله به آنها توجه کنند.
- راهحل: برای یادگیری ضمایر و پسوندهای زبان آلمانی، لازم است که زبان آموزان با استفاده از جداول و نمودارهایی که این قواعد را نشان میدهند، آنها را مرور کنند. همچنین، میتوانند با خواندن و شنیدن متون و صوتهای زبان آلمانی، با کاربرد این قواعد در متن واقعی آشنا شوند و نحوه تغییر کلمات را در ذهن خود ثبت کنند. علاوه بر این، میتوانند با تمرین و تکرار جملات رایج و مفید که از این قواعد استفاده میکنند، مهارت خود را افزایش دهند.
داشتن صداهای مختلف برای یک حرف:

زبان آلمانی دارای حروفی است که بسته به موقعیت و کلمهای که در آن قرار دارند، صدای متفاوتی دارند. برای مثال، حرف a میتواند صدای /a/، /ɑ/ یا /ɛ/ داشته باشد. این موضوع باعث میشود که زبان آموزان باید تلفظ صحیح کلمات را یاد بگیرند و نتوانند فقط با نگاه کردن به نوشتار آنها، تلفظ آنها را حدس بزنند.
- راهحل: برای یادگیری تلفظ صحیح کلمات زبان آلمانی، لازم است که زبان آموزان با استفاده از منابعی که تلفظ کلمات را با حروف الفبای آلمانی نشان میدهند، آنها را مطالعه کنند. همچنین، میتوانند با شنیدن و تکرار کردن کلمات و جملات زبان آلمانی از طریق پادکستها، فیلمها، آهنگها و دیگر منابع صوتی و تصویری، تلفظ خود را بهبود بخشند. علاوه بر این، میتوانند با استفاده از نرمافزارها و سایتهایی که تلفظ زبان آموزان را بررسی و ارزیابی میکنند، خطاهای خود را شناسایی و اصلاح کنند.
متفاوت بودن گرامرها بر اساس جنسیت:

زبان آلمانی دارای سه جنسیت یا gender است: مذکر، مونث و مخلوط. این جنسیتها تعیین میکنند که کلمات چه شکلی دارند و چگونه با هم سازگار میشوند. برای مثال، اسمهای زبان آلمانی با مقالههایی مانند der، die و das همراه میشوند که بر اساس جنسیت آنها متفاوت هستند. همچنین، صفتها و ضمیرهایی که به اسمها اشاره میکنند، باید با جنسیت آنها همخوانی داشته باشند. این موضوع باعث میشود که زبان آموزان باید جنسیت هر کلمه را بدانند و در هنگام استفاده از آنها به آنها توجه کنند.
- راهحل: برای یادگیری جنسیت کلمات زبان آلمانی، لازم است که زبان آموزان با استفاده از روشهایی مانند حفظ کردن، استفاده از رنگها، تصاویر و داستانها، جنسیت هر کلمه را به ذهن بسپرند. بهترین راه استفاده از مثلا رنگ آبی برای یک جنسیت، رنگ قرمز برای جنسیت مونث و… است
داشتن کلمات بسیار طولانی:

زبان آلمانی دارای کلماتی است که میتوانند بسیار طولانی و پیچیده باشند. این کلمات معمولاً از چسباندن چندین کلمه کوچکتر به هم تشکیل میشوند و معنای خاصی را بیان میکنند. برای مثال، کلمه
Rindfleischetikettierungsüberwachungs
aufgabenübertragungsgesetz
به معنی قانون انتقال وظایف نظارت بر برچسبگذاری گوشت گاو است. این موضوع باعث میشود که زبان آموزان باید کلمات طولانی را تشخیص، تلفظ و حفظ کنند.
- راهحل: برای یادگیری کلمات طولانی زبان آلمانی، لازم است که زبان آموزان با استفاده از روشهایی مانند تجزیه و تحلیل کلمات به بخشهای کوچکتر، استفاده از حروف اختصاری یا معادلهای سادهتر، جنسیت و حالت کلمات را یاد بگیرند. همچنین، میتوانند با خواندن و شنیدن متون و صوتهای زبان آلمانی، با کاربرد این کلمات در متن واقعی آشنا شوند و نحوه تلفظ و معنای آنها را در ذهن خود ثبت کنند. علاوه بر این، میتوانند با تمرین و تکرار کلمات رایج و مفید که از این کلمات تشکیل شدهاند، مهارت خود را افزایش دهند.
تفاوت بین زبان آلمانی و زبانهای دیگر:

زبان آلمانی دارای ویژگیهایی است که ممکن است با زبانهای دیگری که زبان آموزان میدانند یا با آنها آشنا هستند، تفاوت داشته باشد. برای مثال، زبان آلمانی دارای حروفی است که در زبانهای دیگر وجود ندارند، مانند ä، ö، ü و ß. همچنین، زبان آلمانی دارای کلماتی است که در زبانهای دیگر معادلی ندارند، مانند Schadenfreude به معنی لذت بردن از غم دیگران. این موضوع باعث میشود که زبان آموزان باید با ویژگیهای منحصر به فرد زبان آلمانی آشنا شوند و نتوانند فقط با تکیه بر زبانهای دیگر، زبان آلمانی را یاد بگیرند.
- راهحل: برای یادگیری تفاوت بین زبان آلمانی و زبانهای دیگر، لازم است که زبان آموزان با استفاده از منابعی که این تفاوت را به صورت مقایسهای و مثالهای زیادی نشان میدهند، آنها را مطالعه کنند. همچنین، میتوانند با شنیدن و تکرار کردن کلمات و جملات زبان آلمانی از طریق پادکستها، فیلمها، آهنگها و دیگر منابع صوتی و تصویری، با ویژگیهای زبان آلمانی آشنا شوند و نحوه تلفظ و معنای آنها را یاد بگیرند. علاوه بر این، میتوانند با استفاده از نرمافزارها و سایتهایی که تفاوت بین زبان آلمانی و زبانهای دیگر را بررسی و ارزیابی میکنند، خطاهای خود را شناسایی و اصلاح کنند.
دلایل فردی
دلیل اول: نداشتن زمان اختصاصی برای مطالعه منظم
یکی از دلایل رایج عدم یادگیری زبان آلمانی این است که زبانآموزان نمیتوانند زمان کافی و منظمی را برای مطالعه و تمرین این زبان در برنامهروزانه خود قرار دهند. بسیاری از زبانآموزان به دلیل مشغلههای شخصی، خانوادگی، تحصیلی یا شغلی نمیتوانند به صورت مداوم و مستمر زبان آلمانی را مرور و تقویت کنند. این موضوع باعث میشود که زبانآموزان از دستور زبان، واژگان، تلفظ و مهارتهای زبانی خود فراموش کنند و پیشرفت کمی داشته باشند.
راهحل:
برای رفع این مشکل در عدم یادگیری زبان آلمانی ، زبانآموزان باید زمان مشخصی را برای مطالعه زبان آلمانی در برنامهروزانه خود در نظر بگیرند و به آن پایبند باشند. این زمان میتواند روزانه، هفتگی یا ماهانه باشد، اما مهم این است که ثابت و منظم باشد. زبانآموزان باید از این زمان برای مرور و تمرین گرامر، واژگان، تلفظ و مهارتهای شنیداری، خواندن، نوشتن و گفتاری استفاده کنند. زبانآموزان میتوانند از منابع مختلفی مانند کتابها، نرمافزارها، فیلمها، پادکستها، سایتها و وبلاگها برای مطالعه زبان آلمانی استفاده کنند.
دلیل دوم: برنامه درسی ناقص در مدارس و دانشگاهها

دلیل دیگری که ممکن است باعث عدم یادگیری زبان آلمانی شود این است که برنامه درسی زبان آلمانی در مدارس و دانشگاهها ناقص و نامناسب است. بسیاری از مدارس و دانشگاهها به آموزش زبان آلمانی به عنوان یک زبان دوم یا اختیاری اهمیت کمی میدهند و فقط به برخی از جنبههای زبانی مانند گرامر و واژگان توجه میکنند. این موضوع باعث میشود که زبانآموزان مهارتهای شنیداری، خواندن، نوشتن و گفتاری خود را تقویت نکنند و با مشکلاتی مانند عدم تسلط بر تلفظ، عدم درک متون و صحبتهای آلمانی، عدم توانایی بیان افکار و احساسات و عدم ارتباط با افراد زبان آلمانی زبان مواجه شوند.
راهحل:
برای رفع این مشکل، زبانآموزان باید به جای اتکا به برنامه درسی مدارس و دانشگاهها، خود را مسئول یادگیری زبان آلمانی بدانند و از منابع و فرصتهای دیگری برای تقویت مهارتهای زبانی خود استفاده کنند. زبانآموزان میتوانند از کلاسهای آموزش زبان آلمانی خارج از مدرسه و دانشگاه، مانند کلاسهای حضوری یا آنلاین، بهره ببرند. این کلاسها معمولاً دارای معلمان مجرب و متخصص، برنامه درسی کامل و مناسب، فعالیتهای جذاب و کاربردی و ارزیابیهای منظم هستند.
- چیزی که در عدم یادگیری زبان آلمانی اهمیت دارد، تداوم در تمرین و برنامه ریزی دقیق است