لوگو
ورود و عضویت
0
سبد خرید شما خالی است

چگونه به آلمان مهاجرت کنیم؟

How to Move to Germany?
0 دیدگاه
16 دقیقه برای مطالعه
چگونه به آلمان مهاجرت کنیم؟

آلمان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است. وقتی سیستم مراقبت های بهداشتی همگانی، تحصیلات مقرون به صرفه و فرصت های کاری را نیز در نظر بگیرید، به راحتی می توان فهمید که چرا بسیاری رویای مهاجرت به آلمان را دارند. اما، برای اکثر افراد، مهاجرت به این کشور به آسانی جمع کردن وسایل و خروج از کشور نیست – مسائل مربوط به گرفتن ویزا نیز وجود دارد.

مستقیم ترین راه برای مهاجرت به آلمان به عنوان یک کارگر ماهر است. شما باید در یکی از مشاغل مورد تقاضا واجد شرایط باشید، یک پیشنهاد کاری از یک کارفرمای آلمانی داشته باشید و برای ویزای کار درخواست دهید. اگر شما یک فریلنسر هستید، باید قبل از اعطای ویزا ثابت کنید که در آلمان تقاضا برای خدمات شما وجود دارد. طبق نظر دولت فدرال آلمان، مشاغلی که در آلمان مورد تقاضا هستند عبارتند از:

کارشناسان (با حداقل سه سال تحصیل در دانشگاه یا مدرک معادل)متخصصان واجد شرایط (با حداقل دو سال آموزش حرفه ای یا مدرک مشابه دیگر)متخصصین (با مدرک دانشگاهی یا معادل آن یا مایستر یا تکنسین)
توسعه نرم افزارنصب و نگهداری سیستم‌های کابلیخدمات پذیرایی
علوم فنی کامپیوترمراقبت از سالمندانمهندسی عمران
مشاوره برنامه های فناوری اطلاعاتفن آوری بهداشتی، تهویه مطبوع و گرمایشنظارت بر ساخت، عایق کاری، نجاری، گچ‌کاری و …
وکلاساخت کانال و تونلمربیان رانندگی
متخصصین داخلیحفاری چاه
دکترها
متخصصین بیهوشی
متخصصان مغز و اعصاب، روانپزشکان و فیزیوتراپیست ها

البته لیست مشاغل کاری مورد نیاز این کشور با این لیست که متفاوت است، چرا که شما در این حوزه‌ها بعنوان کارگر یا کارمند ماهر شانس بیشتری خواهید داشت اما آلمان به مشاغل زیر نیز نیاز جدی دارد:

چگونه به آلمان مهاجرت کنیم؟

  • پزشکی و داروسازی: این کشور با کمبود شدید پزشک، داروساز، تکنسین داروخانه و سایر متخصصان حوزه سلامت مواجه است. این شغل‌ها از پردرآمدترین و پرتقاضاترین شغل‌ها در آلمان هستند.
  • مهندسی: آلمان یکی از قدرتمندترین کشورها در زمینه صنعت و فناوری است و نیاز به نیروهای متخصص در رشته‌های مختلف مهندسی دارد. مهندسان عمران، صنایع، برق، مکانیک، شیمی و کامپیوتر از جمله مهندسان مورد نیاز آلمان هستند.
  • پرستاری و مراقبت: با توجه به جمعیت پیر شدن آلمان، نیاز به پرستاران و مراقبان سالمندان و بیماران در این کشور بالا است. این شغل‌ها نیاز به مدرک تحصیلی و مهارت‌های خاصی دارند و از شغل‌های پرتقاضا در آلمان هستند.
  • IT: حوزه فناوری اطلاعات یکی از رشدی‌ترین و پویاترین حوزه‌ها در آلمان است و نیاز به نیروهای متخصص در زمینه‌های مختلف IT دارد. برنامه‌نویسان، طراحان وب، مدیران شبکه، متخصصان امنیت سایبری و سایر متخصصان IT از جمله مشاغل مورد نیاز آلمان هستند.
لیست مشاغل کاریابی در آلمان
کارشناس فروش کارشناس انبار
کارگر انبار
انباردارنظافتچیمنشی دفتر
کارمند دفتری و منشیناظر پروژهحسابدار
مهماندارراننده خودرو های باربریمتخصص فروش
متخصص صنعت خودرو سازیفروشندهمدرس و محقق دانشگاه
برش کار فلز اپراتور ماشین های کارخانه ایبرق کار ساختمان
کارمند حمل و نقل و تدارکاتبرنامه نویستعمیرکار وسایل گرمایشی و سرمایشی
راننده جرثقیل و بالابردستیار خدمات هتلمتخصص فروش (به جز فناوری اطلاعات و ارتباطات)
متخصص چشم متخصص جوشکاری و اتصالمتخصص مدیریت سیستم‌های IT
دستیار آشپزراننده خودرو، حمل و نقل جاده‌ایکارکنان دفتری و اداری
کار اجتماعی، پداگوژی اجتماعیمتخصص آموزش شرکتی و حرفه‌ای کار چوب، مبلمان، طراحی داخلی
مشاوره مدیریتمتخصص فناوری عملیات الکتریکیمتخصص امور اداری عمومی
آشپز ماهر متخصص مشاوره ITرهبری – فروش
متخصص تحقیقات فنی و توسعهمتخصص ساخت و ساز فلزی متخصص مشاوره مالیاتی
متخصص فناوری اطلاعات رسانه‌ایراننده جرثقیل، اپراتور، کمک‌کننده تجهیزات بلندکننده متخصص نقشه‌کشی فنی
مهندس مکانیک، فناوری صنعتی متخصص فروش (دفتری، هدیه، بازی) متخصص مراقبت و تربیت کودکان

مهاجرت به آلمان چقدر سخت است؟

چگونه به آلمان مهاجرت کنیم؟

اگر غیر اتحادیه اروپا هستید، دشواری مهاجرت به این کشور تا حد زیادی به ملیت شما، صنعتی که در آن کار می کنید و اینکه آیا آلمانی صحبت می کنید بستگی دارد. اگر آلمانی صحبت کنید (حداقل در سطح پایه ب1) آسان تر است، زیرا به شما کمک می کند تا به بازار کار دسترسی پیدا کنید. همچنین اگر در یکی از مشاغل مورد تقاضا (مانند توسعه نرم افزار، فناوری اطلاعات، پزشکی، حقوق، مهندسی، مراقبت از سالمندان، ساخت و ساز و غیره) باشید، مهاجرت به آلمان آسان تر است.

وقتی صحبت از ملیت می شود، فرآیند مهاجرت برای شهروندان ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، آندورا، نیوزیلند، سان مارینو، اسرائیل، ژاپن و کره جنوبی ساده می شود. اگر اهل یکی از این کشورها هستید، پس از ورود به این کشور می توانید اجازه اقامت دریافت کنید، به این معنی که می توانید در زمان جستجوی کار یا جستجوی محل اقامت در آلمان باشید. اما برای ایرانی‌ها شرایط فرق دارد و باید به زبان آلمانی مسلط باشید تا بتوانید ویزای کاری آلمان را بگیرید.

برای یادگیری زبان آلمانی، اساتیدی که در آلمان ساکن هستند، می‌توانند به شما کمک کنند، بنابراین فقط کافیست با ما ارتباط برقرار کنید

مهاجرت به آلمان به عنوان یک شهروند اتحادیه اروپا

چگونه به آلمان مهاجرت کنیم؟

اگر از یک کشور اتحادیه اروپا / EEA یا سوئیس هستید، اگر می خواهید به آلمان مهاجرت کنید، کار بسیار آسانی خواهید داشت. تا زمانی که می توانید مکانی برای زندگی پیدا کنید، می توانید به سادگی وسایل خود را جمع کنید و بروید! شما می توانید در هر حرفه ای که بخواهید کار کنید و از نظر فنی حتی نیازی به پیشنهاد کاری یا قرارداد ندارید. اگر شغل دارید، این موقعیت نیازی به رعایت معیارهای تقاضا یا حقوق ندارد. اگر قصد دارید بیش از سه ماه در آلمان بمانید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که در اداره ثبت محلی ثبت نام کنید. بنابراین ایرانی‌ها مقیم در کشورهای ضعیف‌تر اروپایی، موقعیت خوبی دارند.

به یاد داشته باشید، پس از برگزیت، شهروندان بریتانیایی که می خواهند به آلمان نقل مکان کنند، شهروندان غیر اتحادیه اروپا نیز محسوب می شوند.

آیا واقعا باید به آلمان مهاجرت کنم؟

چگونه به آلمان مهاجرت کنیم؟

اگر می خواهید در یک اقتصاد باثبات، رو به رشد، با چشم انداز کاری، مزایای تامین اجتماعی و مراقبت های بهداشتی همگانی زندگی کنید، باید به این کشور مهاجرت کنید. آلمان به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان، بهترین مقصد برای مهاجران است. اما، نرخ مالیات بالا، بوروکراسی، و رفتار مؤدبانه اما محتاطانه آلمانی ها ممکن است برخی‌ها را به تردید بیاندازد.

در اینجا لیستی از مزایا و معایب مهاجرت به آلمان آورده شده است:

مزایامعایب
مراقبت های بهداشتی همگانی، همه افراد در این کشور طبق قانون ملزم به داشتن بیمه درمانی هستند. طرح بیمه سلامت ملی با کمک های ماهانه همه تامین می شود و 90 درصد از ساکنان آلمان را پوشش می دهد. مابقی بیمه خصوصی است.مالیات های بالا تا 40 درصد از حقوق شما را از بین می‌برند. اما شما مزایای مالیات خود را در مراقبت های بهداشتی رایگان و سایر مزایای اجتماعی می بینید.
هزینه های زندگی نسبتا پایین در مقایسه با سایر مقاصد مهاجرتی مانند ایالات متحده یا بریتانیا، هزینه های زندگی در آلمان نسبتاً پایین است. به طور متوسط، هزینه های زندگی حدود 800 یورو در ماه است.آلمانی ها ممکن است محجوب و غیر دوستانه به نظر برسند (اما اینطور نیست). در ابتدا، ممکن است برای شما سخت باشد که با مردم محلی قاطی شوید. بر اساس مطالعه ای که توسط InterNations انجام شده است، آلمان از نظر “سهولت در اقامت” به عنوان یک خارجی در رتبه 60/65 قرار دارد. این بدان معنا نیست که آلمانی ها گروهی غیردوستانه هستند. البته آنها با شما مودب خواهند بود، اما ممکن است نتوانید بلافاصله آنها را دوست خطاب کنید.
مرخصی با حقوق و محیط های کاری اخلاقی. مردم در آلمان به دلیل اخلاق کاری خود که نتیجه شخصیت آنهاست (منصفانه، مستقیم، کارآمد) شناخته شده اند. شما علاوه بر تمام تعطیلات ملی، حق دریافت 20 روز مرخصی با حقوق در سال را دارید.شما از خانواده، دوستان و فرهنگ خود دور خواهید بود. ممکن است وقتی برای اولین بار به آلمان مهاجرت می کنید با یک شوک فرهنگی مواجه شوید، به خصوص اگر از جایی می آیید که مردم خونگرم‌تر هستند.
آزادی سفر در اروپا از آنجایی که این کشور بخشی از اتحادیه اروپا است، اجازه اقامت این کشور به شما امکان سفر بدون ویزا در سراسر اروپا را تا 90 روز می دهد.بوروکراسی آلمانی ها به بوروکراسی خود معروف هستند. جابه‌جایی به هر جایی به این معنی است که شما باید کارهای اداری زیادی داشته باشید، کار اداری در آلمان دیوانه کننده و بسیار کند است.
حمل و نقل عمومی کارآمد بسته به اینکه در کدام قسمت از آلمان زندگی می کنید، دسترسی آسانی به اتوبوس، قطار، تراموا و حتی کشتی خواهید داشت. حمل و نقل عمومی آلمان به طور کلی وقت شناس، قابل اعتماد و کارآمد است.
بیمه، بیمه، بیمه. آلمانی‌ها دوست دارند برای همه چیز بیمه شوند (بیمه حقوقی، بیمه مسئولیت شخصی، بیمه مستاجر و غیره)، که باعث می‌شود شیوه زندگی بسیار مطمئنی داشته باشید، زیرا با هزینه‌های غیرمنتظره‌ای مواجه نمی‌شوید که می‌تواند بر ثبات مالی شما تأثیر بگذارد.
سیستم آموزشی عالی و مقرون به صرفه. سیستم آموزشی آلمان یکی از بهترین ها است، چه در سطح پیش دانشگاهی و چه در سطح دانشگاه. دانشگاه های دولتی و مدارس (عمدتا) رایگان هستند.
آلمان بسیار آرام  شناخته شده است. میزان جرم و جنایت پایین است، قانون به درستی اجرا می‌شود، و آلمانی‌ها تمایل دارند  مراقب باشند که مزاحم دیگران نشوند.

مانند هر کشوری که ممکن است به آن مهاجرت کنید (و احتمالاً کشوری که در حال حاضر در آن زندگی می کنید)، چیزهای خوب و بد وجود دارد. هیچ مکانی کاملاً کامل نخواهد بود و آنچه “خوب” و “بد” است کاملاً ذهنی است. بسیاری از کلیشه ها در مورد رفتار مردم آلمان فقط همین هستند – کلیشه ها. به احتمال زیاد در آلمان، مانند هر جای دیگر، با افراد دوستانه و غیر دوستانه روبرو خواهید شد.

بر اساس نظرسنجی گزارش جهانی شادی در سال 2021، این کشور به عنوان هفتمین کشور شاد جهان رتبه بندی شده است. بنابراین، مردم از زندگی خود در آنجا راضی به نظر می رسند، و اینکه آیا شما از تصمیم خود برای مهاجرت به آلمان راضی خواهید بود یا خیر، بستگی به این دارد که چقدر می توانید با فرهنگ و سبک زندگی خود سازگار شوید.

آیا می توانم بدون کار به آلمان مهاجرت کنم؟

چگونه به آلمان مهاجرت کنیم؟

اگر شهروند غیر اتحادیه اروپا هستید، نمی توانید بیش از سه ماه در آلمان زندگی کنید، مگر اینکه در حال کار یا تحصیل باشید. با این حال، اگر شرایط لازم را داشته باشید، می توانید برای ویزای جستجوی کار درخواست دهید که به شما اجازه می دهد تا شش ماه در آلمان بمانید.

اگر بیش از سه ماه بدون ویزای مناسب در آلمان زندگی کنید، پس از کشف، اخراج خواهید شد. این بر شانس مهاجرت به این کشور در آینده تأثیر می گذارد. همچنین ممکن است مجبور به پرداخت جریمه شوید یا با مجازات های قانونی دیگری روبرو شوید.

تنها موردی که می توانید بدون کار یا قصد کار به آلمان مهاجرت کنید این است که با یک شهروند آلمانی یا مقیم دائم ازدواج کرده باشید و آنها توانایی مالی برای حمایت از شما را به عنوان یک تحت تکفل داشته باشند.

هزینه مهاجرت به این کشور چقدر است؟

می توانید انتظار داشته باشید که هزینه انتقال شما به آلمان بیش از 3000 یورو (3400 دلار) باشد. عواملی که باعث افزایش هزینه می شوند عبارتند از: کجا در آلمان زندگی خواهید کرد (اجاره) و از کجا سفر خواهید کرد (هزینه پرواز).

هزینه ویزا€75
اجازه اقامت€50 – €110
بیمه سلامت مسافرتی€30 – €90
بلیط هواپیما یک طرفه€200 – €600
اجاره و سپرده سه ماهه اول€1,500 – €5,000
هزینه های زندگی در ماه اول€1,000 ($1,300)

یکسری هزینه‌های خورد را مانند تاکسی، مترو و … را می‌توان به این لیست اضافه کرد. برای کمک به شما در صرفه جویی در هزینه های جابجایی، Sirelo فهرست گسترده ای از بهترین شرکت های حمل و نقل را ارائه می دهد. بهترین بخش این است که آنها همچنین خدمات رایگان ارائه می دهند و شما به محض ثبت نام پنج پیشنهاد رایگان با نظرات دریافت می کنید!

نکاتی که قبل از مهاجرت به آلمان باید بدانید

چگونه به آلمان مهاجرت کنیم؟

در اینجا برخی از نکات اصلی که قبل از مهاجرت به آلمان باید بدانید آورده شده است:

  • شما به بیمه سلامت عمومی آلمان دسترسی خواهید داشت. 90٪ از جمعیت این کشور تحت مراقبت های بهداشتی عمومی (قانونی) ثبت نام می کنند که خدمات پزشکی رایگان را در بیمارستان های دولتی آلمان ارائه می دهد. بودجه طرح بهداشت عمومی با کمک های ماهانه که از درآمد شما کسر می شود، تامین می شود.
  • شما باید تصمیم بگیرید که چه وسایلی را با خود بیاورید. نقل مکان به یک کشور کاملاً جدید به تنهایی یک کار طاقت فرسا است بدون اینکه برای جابجایی وسایل شخصی خود دردسر داشته باشید. برخی از مهاجران ترجیح می دهند بیشتر وسایل خود را بفروشند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند آنها را در انبار نگهداری کنند و پس از اقامت در این کشور آنها را بیاورند. اما، اگر می‌خواهید
  • شما باید کمی آلمانی یاد بگیرید. حتی اگر ممکن است شغلی پیدا کنید که بتوانید آن را به زبان انگلیسی انجام دهید، اگر می خواهید بهتر مهاجرت کنید، باید آلمانی را یاد بگیرید. دانستن زبان همه چیز را برای شما آسان تر می کند، از مدارک درخواست مجوز اقامت گرفته تا بیمه درمانی، تعامل با همکاران، همسایگان و…
  •  “زمان های آرام” وجود دارد که توسط قانون تنظیم می شود. این بدان معناست که بعد از ساعت 10 شب و تا ساعت 6 صبح، نمی توانید با صداهای بلند، اعم از موسیقی، ماشین لباسشویی، جاروبرقی یا تعمیر خانه، مزاحم همسایگان خود شوید. روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی، اوقات آرامش تمام روز ادامه دارد. برخی از ساختمان‌های آپارتمانی حتی ممکن است ساعت‌های آرام اضافی خود را داشته باشند، از ساعت ۱ بعد از ظهر تا ۳ بعد از ظهر.
  • آلمانی ها برای همه چیز بیمه دارند. بیمه درمانی یک امر مسلم است، اما می‌بینید که بخش بزرگی از آلمانی‌ها بیمه مسئولیت (در قبال خساراتی که ممکن است به شخص دیگری وارد کنید)، بیمه حقوقی (اگر همیشه درگیر اختلاف حقوقی باشید) و حتی بیمه مسئولیت حیوانات خانگی نیز دارند. فقط چند مورد را نام ببرم.
  • شما باید یاد بگیرید که تمام قوانین را رعایت کنید. آلمانی‌ها به منصف بودن و رعایت قوانین شهرت دارند. بنابراین، به خطوط در فروشگاه ها، قوانین بازیافت، قوانین راهنمایی و رانندگی، زمان های خلوت، و همه علائم احترام بگذارید.

وضعیت اقامت و تابعیت با کار در آلمان

اگر قصد دارید به آلمان مهاجرت کنید و اقامت و تابعیت این کشور را بگیرید، یکی از راه‌های ممکن این است که از طریق ویزا های کاری این کشور اقدام کنید. برای این کار، باید شرایط ویزا های کاری و لیست مشاغل مورد نیاز آلمان را بدانید و بر اساس آن‌ها عمل کنید. اگر شما بتوانید 5 سال در این کشور کار کنید و مالیات خود را بپردازید، می‌توانید اقامت دائم این کشور را درخواست کنید. اگر شما اقامت دائم آلمان را داشته باشید، پس از 2 سال می‌توانید تابعیت این کشور را نیز بخواهید. برای این کار، باید آزمون های مربوط به دولت آلمان را بگذرانید و امتیازات کافی را کسب کنید. البته، راه‌های دیگری نیز برای مهاجرت به آلمان وجود دارد که می‌توانید با جستجو در اینترنت یا مراجعه به سفارت آلمان در ایران، از آن‌ها اطلاع پیدا کنید.

اگر سوای در ذهن دارید، در بخش کامنت‌ها بنویسید، در کمترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهیم داد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رضایی
۰۴ آذر ۱۴۰۲

نام کتاب زبان مورد نیاز خود را جستجو کنید و آن را بیابید

کلاس