لوگو
ورود و عضویت
0
سبد خرید شما خالی است

راه‌های مهاجرت به آلمان بدون مدرک زبان

0 دیدگاه
13 دقیقه برای مطالعه
مهاجرت به آلمان بدون مدرک زبان

علاقه‌دارید راه‌های مهاجرت به آلمان بدون مدرک زبان بشناسید؟ آلمان یکی از کشورهای پیشرفته و مورد توجه بسیاری از متقاضیان مهاجرت است. این کشور فرصت‌های زیادی را در زمینه‌های تحصیلی، کاری، کارآفرینی، ازدواج، تولد و پناهندگی ارائه می‌دهد. اما برای مهاجرت به آلمان، یکی از موانع مهم داشتن مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی است. بسیاری از دانشگاه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مراکز مهاجرتی از متقاضیان خواستار ارائه مدرک زبان معتبر هستند. اما آیا ممکن است بدون مدرک زبان به آلمان مهاجرت کرد؟

پاسخ این سوال مثبت است. بله، مهاجرت به آلمان بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است. البته نه در همه موارد و نه به راحتی. برای مهاجرت بدون مدرک زبان، باید شرایط خاصی را داشته باشید و مراحل خاصی را طی کنید. در ادامه به برخی از این راه‌ها اشاره می‌کنیم:

مهاجرت تحصیلی به آلمان بدون مدرک زبان

اگر قصد دارید در آلمان تحصیل کنید، می‌توانید از برخی از دانشگاه‌هایی که شرایط تحصیل بدون مدرک زبان را فراهم کرده‌اند، استفاده کنید. این دانشگاه‌ها معمولا دوره‌های زبان آلمانی یا انگلیسی را در کنار برنامه‌های تحصیلی خود ارائه می‌دهند و شما می‌توانید با شرکت در این دوره‌ها، مدرک زبان خود را از خود کشور آلمان بگیرید. البته برای این کار، باید حداقل سطح مقدماتی زبان را داشته باشید و همچنین برای اخذ ویزای تحصیلی، مدارک دیگری مانند گواهی سلامت، گواهی مالی، گواهی پژوهشی و غیره را نیز ارائه کنید.

راه‌های مهاجرت به آلمان بدون مدرک زبان

شرایط تحصیل بدون مدرک زبان در آلمان

برای تحصیل بدون مدرک زبان در آلمان، اولین قدم این است که ببینید دانشگاه مورد نظر شما این امکان را دارد یا خیر. اما به طور عمومی، شما فقط در این شرایط می‌توانید بدون مدرک زبان در این کشور تحصیل کنید که:

از یک دانشگاه / کالج / مدرسه زبان انگلیسی فارغ‌التحصیل شده باشید. این گروه از دانشجویان باید مدرک MOI (Language/Medium of Instruction Certificate) را ارائه دهند. این مدرک که توسط موسسه آموزشی قبلی شما صادر می‌شود، نشان می‌دهد که شما دوره تحصیلی خود را به زبان انگلیسی انجام داده‌اید.
انگلیسی زبان مادری شما باشد و در یک کشور که زبان رسمی آن انگلیسی است به دنیا آمده باشید.
مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های مرتبط با زبان داشته باشید. مثلا با داشتن مدرک کارشناسی ادبیات انگلیسی برای تحصیل در آلمان می‌توانید اقدام کنید.

نام دانشگاهنام رسمی دانشگاهرتبه QS2023
دانشگاه صنعتی براونشوایگTechnische Universität Braunschweig۶۰۱-۶۵۰
دانشگاه رور بوخومRuhr-Universität Bochum۴۱۶
دانشگاه فرایبورگFreiburg Universitaet
دانشگاه بایرویتUniversity of Bayreuth۵۱۱-۵۲۰
دانشگاه بنRheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn۲۰۱
دانشگاه علوم کاربردی فرانکفورتFrankfurt University of Applied Sciences
دانشگاه کوبلنتس لاندوUniversity of Koblenz Landau
دانشگاه علمی‌کاربردی اسلینگنHochschule Esslingen University
دانشگاه زیگن    Universität Siegen۱۰۰۱-۱۲۰۰

مراحل اپلای دانشگاه بدون مدرک زبان

راه‌های مهاجرت به آلمان بدون مدرک زبان

اگر می‌خواهید بدون مدرک زبان در آلمان تحصیل کنید، این گام‌ها را انجام دهید:

1. ابتدا درباره دوره‌ها و دانشگاه‌های آلمان اطلاعات کسب کرده و یک لیست از آن‌ها تهیه کنید.

2. وب‌سایت دانشگاه‌های آلمان را مشاهده کرده و رتبه و شرایط آن‌ها را مقایسه کنید. در بخش شرایط می‌توانید ببینید که چه مدارک زبانی را دانشگاه قبول می‌کند.

3. دانشگاه‌هایی که لیست کرده‌اید را مورد نظر قرار دهید و بهترین گزینه را بر اساس اهداف تحصیلی و شغلی خود انتخاب کنید.

4. برای دانشگاه‌هایی که انتخاب کرده‌اید آنلاین درخواست بفرستید. شما می‌توانید با دانشگاه تماس بگیرید و برای پذیرش مشروط یا تحصیل بدون مدرک زبان درخواست کنید. ۵

5. دانشگاه پس از بررسی درخواست شما، اگر شما را صلاح بداند به یک مصاحبه آنلاین فراخوانی خواهد کرد.

6. اگر مصاحبه را با موفقیت پشت سر بگذارید، یک نامه تایید یا پذیرش از دانشگاه دریافت خواهید کرد که نشان می‌دهد شما در دانشگاه قبول شده‌اید. ۷

7. پس از دریافت تأییدیه دانشگاه، باید نوبت مصاحبه سفارت آلمان را گرفته و برای ویزای دانشجویی مدارک خود را ارائه دهید.

مهاجرت کاری بدون مدرک زبان

راه‌های مهاجرت به آلمان بدون مدرک زبان

اگر قصد دارید در آلمان کار کنید، می‌توانید از برخی از شرکت‌هایی که نیاز به مدرک زبان ندارند، استفاده کنید. این شرکت‌ها معمولا در زمینه‌های فنی، صنعتی، خدماتی و غیره فعالیت می‌کنند و شما می‌توانید با ارائه رزومه، نمونه کار، توصیه‌نامه و غیره، از آن‌ها درخواست کار کنید. البته برای این کار، باید حداقل سطح مکالمه زبان را داشته باشید و همچنین برای اخذ ویزای کاری، مدارک دیگری مانند گواهی سلامت، گواهی مالی، گواهی کاری و غیره را نیز ارائه کنید.

مشاغل محبوبی که نیاز به مدرک زبان ندارند.

در این قسمت به بررسی برخی از مشاغل انگلیسی ‌زبان یا بدون مدرک زبان، در آلمان می‌پردازیم. البته مطالب بالا به این معنی نیست که ارتباط در همه این مشاغل به زبان انگلیسی برقرار می‌شود. اما، یافتن کار در آلمان بدون نیاز به مدرک زبان آلمانی در همه این مشاغل راحت‌تر از بسیاری از مشاغل دیگر است.

توسعه‌دهنده نرم‌افزار

در مشاغل حوزه فناوری به ارتباط مستقیم با مشتری نیاز نیست. به دلیل کمبود مهارت‌های مورد نیاز، فرصت‌های شغلی زیادی برای افراد خارجی در آلمان بدون نیاز به صحبت به این زبان در مشاغل فناوری وجود دارد. در نتیجه کسب مهارت در زبان آلمانی در این موارد الزامی نیست و برخورداری از این مهارت در بیشتر موارد تنها یک مزیت است.

در بسیاری از مواقع، برخی از مشاغل در آلمان نیازمند صحبت به زبان آلمانی هستند. مسلما در این کشور پیش‌فرض به این گونه است که متقاضیان به زبان آلمان صحبت کنند. در مورد شرایط کار در آلمان بدون مدرک زبان آلمانی بایستی توجه شود که در دو شغل مهندسی نرم‌افزار و توسعه‌دهنده نرم‌افزار، جهت کسب موفقیت به برخوداری از مهارت زبان آلمانی نیاز نیست.

مدیریت سیستم

مشابه مشاغل برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار، جهت انجام امور مربوط به شغل مدیریت سیستم معمولا به مهارت‌های زبان آلمانی نیاز نیست. البته در تبلیغات بر برخورداری از مهارت زبان آلمانی تاکید می‌شود، ولی صحبت به این زبان الزامی نیست (خصوصا اگر که بتوانید در بخش منابع انسانی با مدیر مسئول استخدام صحبت کنید).

خدمات مشتری (بین‌المللی)

در صورتی که می‌توانید به زبان دیگری غیر از زبان انگلیسی صحبت کنید، فرصت مناسبی در اختیار خواهید داشت تا در آلمان بدون صحبت کردن به زبان آلمانی در شغل مورد نظر خود به کار مشغول شوید. در آلمان ترجیح داده می‌شود که اشتغال در زمینه پشتیبانی یا خدمات مشتری به زبان مادری شخص مشتری (و نه توسط یک شخص آلمانی که به زبان مورد نظر آشنایی ندارد) انجام شود.

این شغل برای افراد مسلط به زبان‌های کمتر رایج و خصوصا برای افرادی که در مقاصد صادراتی استراتژیک برای شرکت‌های آلمانی کار می‌کنند، فرصت مناسبی محسوب می‌شود. نمونه این زبان‌ها شامل روسی، هندی، عربی، ماندارین، چینی، ژاپنی و فارسی می‌باشند. مشاغل نیازمند به صحبت در زبان‌های‌ اروپایی جهت اشتغال در مواردی که به عنوان تخصص به مهارت‌های زبانی نیاز دارند، فرصت شغلی مناسبی به شمار می‌روند.

بازاریابی دیجیتال

در صورتی که در زمینه بازاریابی دیجیتال در یک کشور انگلیسی زبان فعالیت داشته‌اید، به احتمال زیاد از دیگر رقیبان خود در این زمینه دارای تجربه بیشتری هستید. در نتیجه می‌توانید بر موانع موجود بر سر راه استخدام در ارتباط با عدم برخورداری از مهارت‌های زبان آلمانی غلبه کنید.

به دلیل نیاز آلمان به نیروی کار حوزه آی‌تی، شرکت‌های این حوزه وسواس کمتری نسبت به مدرک زبان، متخصصان دارند.

راه‌های مهاجرت به آلمان بدون مدرک زبان

مهاجرت کارآفرینی به آلمان بدون مدرک زبان

اگر قصد دارید در آلمان کسب و کار خود را راه اندازی کنید، می‌توانید از برخی از امکاناتی که برای کارآفرینان در این کشور وجود دارد، استفاده کنید. این امکانات شامل ارائه تسهیلات مالی، ارائه مشاوره، ارائه فضای کاری و غیره هستند. برای این کار، باید یک برنامه کسب و کار قانع کننده داشته باشید و همچنین برای اخذ ویزای کارآفرینی، مدارک دیگری مانند گواهی سلامت، گواهی مالی، گواهی کارآفرینی و غیره را نیز ارائه کنید.

شرایط و هزینه‌های ویزای کارآفرینی آلمان (به‌روزرسانی 2024)

 

برای اقامت از طریق کارآفرینی در آلمان، بسته به مدت زمان و نوع فعالیت شما، ممکن است باید یکی از دو صورت زیر را رعایت کنید:

  • اقامت کوتاه مدت: اگر شما به صورت متناوب در بازه‌های زمانی کوتاه (کمتر از ۳ ماه) در طول ۶ ماه به آلمان رفت و آمد دارید، باید برای ویزای بازرگانی مولتیپل (business visa type C) اقدام کنید که می تواند بین ۶ ماه تا ۵ سال اعتبار داشته باشد.
  • اقامت بلند مدت: اگر شما برای اشتغال خود در کشور آلمان به آن‌ احتیاج دارید، ویزای ورود (residence visa type D) و به تبع آن طبق بند ۲۱ قانون مهاجرت دریافت اقامت آلمان نیاز می‌‌باشید. شامل پروسه حقوقی و تجاری اقامت در سازمان‌های ذیربط در آلمان است.

مدارک مورد نیاز:

  • فرم پر شده درخواست اقامت آلمان
  • طرح کسب و کار ( بیزینس پلن )
  • یک صفحه چکیده از کلیات طرح کسب و کار
  • ایده تأمین مالی‌ شرکت شامل صورت سود و زیان، میزان سرمایه مورد نیاز، طرح تأمین مالی‌ و طرح نقدینگی
  • گواهی بیمه خدمات درمانی
  • رزومه کاری شامل سوابق و تحصیلات

مهاجرت از طریق ازدواج بدون مدرک زبان

اگر قصد دارید با یک شهروند آلمانی یا یک اقامت‌دار دائم آلمان ازدواج کنید، می‌توانید از این راه برای مهاجرت به آلمان استفاده کنید. برای این کار، باید ازدواج خود را در آلمان یا کشور خود ثبت کنید و همچنین برای اخذ ویزای ازدواج، مدارک دیگری مانند گواهی سلامت، گواهی مالی، گواهی ازدواج و غیره را نیز ارائه کنید. البته برای این کار، ممکن است از شما خواسته شود که یک آزمون زبان آلمانی را بگذرانید تا تسلط شما را بسنجند.

بازم به ذکر است که اخیرا به دلیل سو‌ء‌استفاده‌های صورت گرفته، قوانین و سختگیری‌ها بیشتر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رضایی
۰۷ اسفند ۱۴۰۲

نام کتاب زبان مورد نیاز خود را جستجو کنید و آن را بیابید

کلاس